tisdag 17 mars 2009

Läsvärt

Nu känns det som om våren äntligen bestämt sig för att stanna. All snö är nästan borta och under eftermiddagen värmde solens strålar skönt. Ser fram emot att kunna stanna ute en stund efter dagishämtningen nu när vi går mot ljusare och varmare tider. Kvällarna har känts så korta under vintermånaderna.

Ikväll har vi dock hunnit med lek och middag med grannar. Agnes följde med kärleken Arvid hem och efter Majas och Paulas dans åt vi tillsammans här. Sedan har vi spelat spel och läst böcker. Även om vi har ett stort antal böcker att välja bland så har barnen sina favoriter som vi läser om och om igen. Ikväll blev det en "Alfons" och "Naken om baken". Jag har en förmåga att hoppa över några meningar ibland eller att förenkla vissa ord när jag läser. Men det går inte för sig. Tjejerna kan böckerna utan och innan och kan ordagrannt diktera vad det står om jag försöker förvanska något. Så det är bara att lydigt läsa boken rakt upp och ner för sjuttioelfte gången. Själv läser jag just nu Linda Olssons Nu vill jag sjunga dig milda sånger, annorlunda på ett bra sätt.

Det är inte så lätt att komma ihåg var kompisen låg...

2 kommentarer: