måndag 23 mars 2009

Dofter

Mitt luktsinne är inte speciellt välutvecklat. När andra känner en doft kan det dröja flera minuter innan jag känner samma sak. Jag tycker självklart om när nytvättade kläder luktar fräscht av sköljmedel eller när sambon doftar rakvatten. Men eftersom jag inte känner dofter speciellt bra blir det lätt att den där dyra, väldoftande bodylotionen blir stående och att jag lika gärna smörjer in mina torra ben med ACOs parfymfria.

Min kära vän A är fantastisk på att kunna identifiera och särskilja dofter. Innan vi ens har kommit nära varandra kan hon känna vilken parfym jag har på mig. Och finns det en droppe Ajax i huset så känner hon det. Enda gången jag kunnat registrerat dofter på det sättet är under mina graviditeter. Fast då var det snarare dålig lukt som fyllde mitt sinne.

Doften av mina barn är dock det bästa som finns. Att sitta med näsan i dotterns hår medan Bolibompa visas är för mig lycka. Att andas in den lillas hårdoft som varierar från nytvättat till solvarmt svettigt. Kan det bli bättre?

Två shampodoftande små fröknar

1 kommentar:

  1. Mmmm, Ajax..... :-)
    Fast jag måste hålla med dig, att gosa ner näsan i barnens hår, den doften är svårslagen.

    Jag slår dig i doftregistrering, men ditt öga för smådetaljer är ju inte av denna värld.
    Som kommentaren som gått till historien:
    "Har du ny mascara?" (svaret var såklart ja, men hur sjutton kunde du se det, liksom?!) :-)

    Kram A

    SvaraRadera