söndag 29 mars 2009

Handarbete

Att handarbeta har aldrig intresserat mig. Skolans stickning blev både gles och sned, och att sitta timvis för att sy små små stygn är inte min grej. Jag gillar att pyssla, måla och fixa men just sådant som innefattar garn eller tyg har inte lockat. Både min mamma och svärmor är duktiga på sticka och har bidragit med fina kläder till dockor, nallar och barn. Så långt tror jag inte att jag ska sträcka mig men en liten önskan om att kunna virka fina blommor att sätta på kläder eller dekorera paket med har väckts. Har under mitt besök hemma fått lära mig grunderna så vi får se om det blir några alster.

I jakt på garn och virknål hittade vi fina spetsar och broderier som nu bortgångna kvinnliga släktingar gjort. Imponerande hantverk som jag hoppas inte är utdöende. Vi fyndade också ett stort antal små virkade rutor som min mamma gjort för ett tiotal år sedan. Så med spirande känslor för handarbete har jag börjat sy ihop dessa till en poncho åt barnen. Så håller inspirationen i sig kommer grannarna att få se Maja i 70-talsfärger på gatan i vår.

2 kommentarer:

  1. Hej Hanna!
    Tack så mycket för kläderna det är alltid välkommet. Allt är bra med den lilla och vi andra. Lovis har börjat på dagis och styr runt med 12 killar.

    Kram kusin Mårten med familj

    SvaraRadera
  2. Hej Mårten, det är bara kul att det kommer till användning! Stort grattis till nytillskottet, kul med en liten pojke :-)
    Ha det bra och hälsa familjen
    Kram Hanna

    SvaraRadera