onsdag 4 februari 2009

Tystnad

Barnen sover, Johan befinner sig i alperna, huset är tyst och stilla. Det enda som hörs är knappandet på tangentbordet. Jag har alltid älskat tystnaden.
När andra har radion, TV:n eller musik som sällskap njuter jag av att vara hemma utan ett ljud. Det är inte det att jag inte gillar musik, jag kan absolut uppskatta sköna toner, jag lyssnar gärna på radio och musik i bilen. Men inte när jag är ensam hemma. Läste en undersökning där man räknat ut att ungdomar i snitt lyssnar på musik i över fyra timmar varje dag, aktivt eller passivt. Och det stämmer säkert. Det är sällan man ser en yngre person utan hörlurar i öronen, var de än befinner sig. Jag kanske börjar bli gammal, men nu ska jag njuta av tystnaden och tända ljus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar