onsdag 25 februari 2009

Matbestyr

Hjälpte en granne med hämtning idag så jag hade med mig fyra småtjejer hem. Barnen tyckte att det var jättemysigt och jag fick laga mat utan hjälpredor. Jag hoppade över barnmenyn som bestod av köttbullar och makaroner, så när Johan kom hem åt vi en god omelett istället. Har verkligen svårt för alla typer av köttfärs och korvrätter, överdoseringen har varit total de senaste åren.
Jag tycker om att laga mat men att handla och laga vardagsmaten är inte direkt det man ser fram emot varje vecka. Även om vi försöker variera oss så blir det lätt samma paradrätter vecka efter vecka för att det ska gå snabbt, enkelt och att barnen ska äta ordentligt.
På helgerna däremot lagar vi alltid god mat, och äter inte barnen kan de alltid få en stödmacka eller lite extra välling på kvällen. Ska vid tillfälle sätta mig med kokböcker och mattidningar och göra en veckoplanering helt utan korv eller köttfärs så kanske jag kan tänka mig korvstroganoff om sisådär en månad. Men imorgon ska jag gå ut och äta asiatiskt med vänner, ska bli så gott!

3 kommentarer:

  1. Fast i vardagsmatsträsket, känner igen det där... Just nu har jag snöat in på ugnsbakade rotfruker och lax. Baka rotselleri, potatis, rödbetor, palsternacka t ex med citronolja, chilipulver och flingsalt i ugnen, servera med lax (ev. med pestotäcke) och matlagningsyoghurt blandad med rivet äpple, honung, salt och peppar. Supergott!

    Kram A

    Kram A

    SvaraRadera
  2. Ikväll blev det rotfrukter och lax, mycket gott :-) H

    SvaraRadera
  3. Men Hanna man äter inte odlad lax längre.Pa

    SvaraRadera