onsdag 10 februari 2010

Det ljusnar

Det är fascinerande hur ljustörstande vi människor är. Vi pratar soltimmar, soluppgång och solnedgång, letar oss ut och sträcker våra bleka ansikten mot himlen så fort solen visar sig. Men det är inte så konstigt, ljuset har verkligen en positiv inverkan på oss vintertrötta nordbor.

Själv känner jag mig full med ljus just nu, årstiden till trots. Tre veckors solboost i Thailand var verkligen välbehövligt och väl hemma går vi mot ljusare tider. Innan vi åkte var det helt mörkt när vi var på väg till jobbet och mörkt när vi hämtade på dagis, nu tre veckor senare, är det ljust både vid lämning och hämtning och dessutom en massa snö som lyser upp utomhus. Så första dagen jag skulle hämta efter semestern trodde jag att jag gått för tidigt från jobbet och fick verkligen kolla klockan så att det stämde.

Igår morse fyllde jag på solen inom mig ytterligare. Vi var några jobbarkompisar som åt frukost på ett ljuscafé. Iklädda vita särkar satt vi ett upplyst, rakt igenom vitt rum och pratade och åt i en timme. Vet inte om vi kände oss piggare efter vårt besök men det var en trevlig start på dagen och en annorlunda upplevelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar