måndag 15 mars 2010

Handarbete

Även om jag tycker om att pyssla, måla och fixa har handarbete aldrig varit min grej. Jag föredrog träslöjden framför syslöjden i skolan och jag är nog lite för slarvig och otålig för att mina syprojekt ska få ett lyckligt slut. Har haft många visioner och sett mycket fint som jag önskar att jag kunnat skapa själv men har med åren insett att om jag ska lyckas måste jag träna. Och jag har inte tagit mig den tiden.

För ett år sedan ungefär väcktes suget av att lära mig virka. Det finns så mycket fint man kan göra om man kan konsten. Jag fick garn, virknålar och en fin bok om virkning av mamma. Men sedan tog det stopp. Tills nu, kände att jag måste ge det ett försök iallafall, så på en timme knåpade jag ihop något som ska likna en muffin. Ojämn, lite sned men jag har gjort den själv och jag känner mig efter lite övning rätt säker på luftmaskor och fasta maskor. Stolpar och läsa virkbeskrivning får vänta lite men nu har jag iallafall försökt! Med lite fantasi kan man leka att det är en blåbärsmuffin på bilden :-)

3 kommentarer:

  1. Jag vill tipsa dig om:Kurs i Tvåändsstickning

    Bogesundsslottsvandrarhem i Waxholm 22-23 maj

    Vi lär dig grunderna och att sticka olika slags mönster
    med hjälp av grundmaskorna.

    Kursen omfattar
    Uppläggning
    Räta, Aviga
    Läsa mönster
    Sticka fläta
    Krokvarv
    Krus
    Ökningar, Minskningar
    Djupmaska

    20 platser, först till kvarn gäller!

    För mer information besök
    www.stickkurs.se
    info@stickkurs.se

    Hjärtligt välkommen önskar
    Marie-Louise Ullman
    &
    Agneta Byers

    SvaraRadera
  2. Åhh Hanna vad fin :) Minns våra syslöjdstimmar...varför var våra syslöjdstantar alltid runda??? Och minns du allt tjafs mellan E och E !!
    Jag minns såklart även att du ALDRIG sicksackade!!! Men snabbast klar var du jämt :) Kram

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset hemmaskapat :-) /Hanna

    Jenny - vad du minns! Jo fort gick det, och snyggt blev det - inte ;-) Kram H

    SvaraRadera