torsdag 20 augusti 2009

Drömmen om ett eget djur

Det är något speciellt med barn och djur. Någon slags magisk dragningskraft där små kladdiga händer vill klappa mjuka, ulliga kroppar och varma nosar.

Jag har själv varit där. Uppvuxen på landet med både hästar, katt och höns. Och så småningom egna får och kaniner. Det var jättemysigt. Ett tag. Jag tycker om djur men har de senaste 25 åren varit allergisk mot dem, till Majas stora sorg. Hon vill ju så gääärna ha ett husdjur.

I födelsedagspresent fick hon ett digitalt husdjur, bra träning eftersom en sexåring bara ser det mysiga och gosiga med en fyrbent vän, inte allt praktiskt runt omkring. Efter två timmar hamnade tamagotchin i min ficka. Så även om jag inte hade varit allergisk hade det nog inte blivit något djur ännu på några år, gosedjuren får stå för ullighet och mys hos oss.

3 kommentarer:

  1. Hello!

    Jomen det är väldans enkelt. Då du hittat ett bra klipp på youtube så finns det en remsa på högersida.Det står typ "bädda in". Kopiera den remsan och paste den i ditt inlägg. Man kan ju välja typ html eller skriv tror jag. nån av den fungerar och sen kan du se då du förhandsgranskar. Hoppas att det ska fungera.
    Hur är det annars då? Har sommaren varit bra?
    Det har varit svinkallt här de senaste dagarna men idag ska det visst bli varmt och härligt -22 grader. Så det blir grillning och vänner på besök i solskenet. Nice!!!
    Antar att Madonna var super -eller? Jag var ju värsta fanet då jag typ gick i tvåan. Kan inte riktigt fatta det själv idag men.... Har aldrig sett henne live och det känns som att det här kanske var sista svängen. Hoppas inte. men.... Ubbes arbetskamrat hade köpt biljetter men ångrade sig och frågade om vi vill åka. Tyckte att det blir lite mycket pengar med resan hela vägen till götet. Ångrar det ganska mycket nu men.... Vi siktar in oss på NY i oktober i stället. Men egentligen så är det kök och tapetsering vi skulle fokusera på - men det får nog vänta lite......

    SvaraRadera
  2. Synd att du är allergisk. Katt är perfekt, Kräver inte mycket jobb alls. Det är nog vanligt att barn i Victor och Majas ålder vill ha ett eget djur. Många kompisar som är här och hälsar på Harry blir ledsna och vill ha ett eget djur åxå..men många djur kräver jobb, typ rengörningar av burar och sånt som är trist och då ska de nog vara lite äldre så man själv slipper ta reda på skiten..!! Hoppas ni har en bra helg. Igår åt vi kräftor och snart ska vi iväg på 40 års fest. Kram

    SvaraRadera
  3. Linda, tack! Ska testa när jag hittar nåt bra :-).
    Madonna var bra, är inte heller något stort fan men hon är ju stooor! Så kul att ha upplevt men inte den bästa konsert jag varit på. Låter underbart med NY, dit vill jag oxå åka!! Hälsa

    Jenny, ja lite trist att jag inte tål våra fyrfota vänner.. Men just nu skulle det inte finnas tid att ta hand om något djur heller så de får väl skaffa ett eget när de flyttar hemifrån om intresset fortfarande finns kvar ;-)
    Kram H

    SvaraRadera