onsdag 17 juni 2009

Restid

Trots att vi valt att bosätta oss lite utanför stan har jag en väldigt bra resväg till jobbet. En cykeltur på knappt fem minuter, sedan tunnelbanan 15 minuter direkt in till Kungsträdgården och 3-4 minuters promenad till kontoret. Flyter allt på så tar det bara 25 minuter dörr till dörr. Något som med Stockholmsmått mätt är rätt lite.

Under fyra långa månader bygger SL på Citybanan vilket innebär att våra resrutiner rubbas. Vi måste under denna period byta till antingen ersättningsbuss eller annan tunnelbanelinje. Och det är inte bara vi, 80 000 människor pendlar på vår linje - varje dag! Insåg efter dag två att det bara är att gilla läget. Kommer att bli tokig om jag ska störa mig på detta, på trängseln och på att det tar 15 minuter längre enkel resa. Så idag när jag åkte hem passade jag på att andas, studera människor, lyssna på konversationer och se resan som egentid och inte som förlorad tid med barnen eller tid jag kunnat arbeta på. Fungerade ganska väl, det är värre med trängseln. Människor överallt. Människor som går sakta, stannar mitt i vägen, människor som knuffas och människor som luktar illa.

Jag älskar Stockholm, synd bara att det är så många som gör det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar