söndag 7 juni 2009

Dagislämning

De morgnar jag ska lämna på dagis känns lite som att sätta stereon på random. Blir det skön soul, hetsig hårdrock eller en soft ballad?

Kommer barnen vakna sjungande och på strålande humör eller har de vaknat på fel sida? Kommer de välja kläder och sätta på sig dem själva eller ska vi bråka i tio minuter om att man inte kan gå ut i t-shirt och shorts när det är 12 grader? Ska de ligga skrikandes på golvet och kräva att de måste ha hjälp? Kommer de slåss om vem som ska stänga av TVn efter morgonens stund framför Bolibompa eller ska de demokratiskt besluta vems tur det är? Vägra borsta tänderna/håret/toalettbesök, eller göra det utan att man behöver tjata en enda gång? Skrika i panik när tröjan blir knölig under jackan? Gå/springa/sparkcykla till dagis och sedan glatt få en pussåkramåvinkevink eller gnälla och bråka om vem som ska hålla mig i handen då den ena handen är upptagen av alla extrakläder-galonisar-utflyktsryggsäckar som ska med. Sedan. Krampaktigt hänga sig fast vid mitt lår eller runt min hals och skrika "Maaaammaa" när jag ska gå? Alltid de dagar vi är sena, jag är stressad, ska på möte...

Vissa morgnar är bättre än andra. Både för mig och för barnen. Ibland orkar jag, ibland orkar de, ibland orkar vi alla tre. Vissa dagar lämnar man dagis bakom sig med en klump i halsgropen. Vissa dagar med hjärtat fullt av glädje över att se dem välkomnas i sin vardagsmiljö. Dagar då det känns som om morgonen är en smäktande ballad.

Jag föredrar hämtning på dagis.

2 kommentarer:

  1. Jag måste hålla med, hämtning är att föredra. Att lämna när vädret varierar som nu är något som helt kan paja våra morgonhumör. En unge ska bara ha kjolar och en samma shorts varje dag fast de är smutsiga och fast det är 5 grader och regn. Men nu försöker vi lägga fram kläder kvällen innan samt att jag dragit ner ambitionen att de ska ha hyfsat rena kläder på sig, nu gäller bara de inte är för smutsiga så får de har dem. Victor tenderar att bli förtjust i några få plagg och dessa ska bäras varje dag..han gräver fram ur tvättkorgen och gissa om man tappar morgonhumöret då..så som sagt jag förstår dig!

    SvaraRadera
  2. Mmm - tålamod! Ska bli skönt med semester ;-)

    SvaraRadera