torsdag 29 mars 2012

Hålla sams

Bägge tjejerna har alltid varit väldigt enkla när det gäller kläder. De gillar nästan alltid de kläder jag köper åt dem och de är oftast tacksamma när jag plockar fram kläder åt dem på morgonen så att de slipper.

Visst blir det protester ibland men det är helt ok och de får gärna vara med och välja. Problemet är att på senare tid har Maja kommit på att kläderna är fel i samma ögonblick som vi ska ta på oss ytterkläderna och gå ut genom dörren. Hon ställer sig framför spegeln och rynkar pannan, jag förstår vad som är på gång och stressar upp mig eftersom vi precis var på väg och inte har tid med några klädbyten. Det har slutat med att någon av oss blir missnöjd, antingen jag som blir sen till jobbet eller fröken M som får gå till skolan i kläder som inte känns bra.

Sedan några kvällar tillbaka får Maja själv plocka fram kläder till dagen efter. Jag godkänner det mesta, utom kort tröja till tights eller t-shirt när det är minusgrader ute, och förutsättningen är att det hon har valt blir det. Det finns inget utrymme för byte på morgonen. Det har fungerat bra hittills och jag håller tummarna att det fortsätter så. Det är inget roligt att börja morgonen med att vara osams!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar