onsdag 18 augusti 2010

Drömmen om ett eget djur

Maja har pratat om ett husdjur ända sedan hon lärde sig prata. Så fort vi har sett en hund, katt, kanin eller något annat litet lurvigt djur har ögonen börjat tindra och tråna. Vi har sagt konsekvent nej. Mamma är allergisk, vi kan inte ha några pälsdjur.

Men det är svårt att stå emot hennes hjärtskärande önskningar om en fyrbent vän och på senare tid har även Agnes stämt in i tjatkören. Jag vet ju själv, uppvuxen på landet som jag är, hur mysigt det är med ett husdjur. Så jag har börjat deala med mig själv och med Johan. Kan vi tänka oss en ökenråtta som fungerar för allergiker? Ska barnen få prova på att hyra ute-kaniner en månad? Prova. För det kanske bara handlar om en dröm. När det lilla djuret väl finns här hemma kanske de tröttnar efter ett par veckor. Och då är det vi föräldrar som ska rensa burar och se till att ge familjemedlemmen kärlek och omvårdnad.

Men vad gör man inte för sina barn. Imorgon ska jag ringa en kaninuthyrning...

3 kommentarer:

  1. Allt för kidsen! Hoppas ni får bättre tur med kaniner isf än vad T & C hade..... :-)

    Kram A

    SvaraRadera
  2. Tänk igenom att ni verkligen kan tänka er att ha den länge för så tror jag det blir. Mina tycker fortfarande så mycket om Harry men det är klart han behöver man bara ge mat och gosa med, ingen bur som ska rengöras..det kan ju bli trist efter ett tag. Jag hade ju två ökenråttor när jag var liten och de är ju kul och snälla vad jag minns. hamstrar bits och marsvin är värsta allergidjuren men vad säger de om fiskar? kaniner är ju annars bra alternativ för de kan ju faktiskt vara ute på vintern. Men tänk på att man behöver kunna sitta inne någonstans, typ ert förråd under vintern då man behöver kela mycket med den hela tiden så den blir riktigt tam. Jag rekommenderar att köpa/hyra en vädurskanin för de små kaninerna är ofta sprättiga. Här pratas det ibland om att de vill ha en hund. Helst victor, som tidigare var livrädd för hundar! Men det känns som många år bort, då måste de kunna valla den själva och även se till den efter skolan. Passar först när de bägge slutat fritids och kommer hem i tid så den inte behöver vara så ensam...men jag vet ju samtidigt att man blir lite låst. Fast en hund är ju lättare att hitta barnvakt till än en katt...nej vad långt det här blev...kram

    SvaraRadera
  3. Ann, ja det får vi verkligen hoppas :-)

    Jenny, ja det blir säkert inte lätt att lämna tillbaks kaninen men jag kan säga att den INTE kommer att övervintra hos oss. Ökenråtta har också varit på tal, vet ju att du haft sådana men jag är lite skeptisk till att ta in råttor i huset... Det är något speciellt med djur och barn, jag skulle gärna också ha men allergi sätter ju stopp liksom att man blir väldigt låst. Kram

    SvaraRadera